Agder Historielag er i gang med en podcast

Hei alle sammen,

Håper alt står bra til med dere i alle våre lokallag i disse mildt sagt litt spesielle tider. Når det gjelder samlinger, kurs, foredrag, fysiske møter og utflukte,r er det vel dårlig med det for tiden, men enkelte aktiviteter kan vi fremdeles holde på med, heldigvis.

Vi i Agder Historielag er i gang med en podcast for tiden som heter «Agderhistorie». Dessuten vil jeg gi dere litt informasjon om det digitale arbeidsværelset vårt på ARKIVET i Kristiansand som er tilgjengelig.

Dette hadde vært flott om dere kan dele dette med deres medlemmer:

Først litt informasjon om podcasten vår:

Agder Historielag er i gang med podcast- Agderhistorie. Dette er en lett og ledig podcast med litt humor som handler om Agder og egders historie og kulturarv- laget av standupkomiker Tommy Premak og organisasjonssekretær og redaktør for Agder Historielag og historiemagasinet Egde- Martin Ledang, med gode gjester.

Dette er en podcast som ligger på plattformer som Spotify, Soundcloud, YouTube etc. Fire episoder er lagt ut: Pilotepisode, episode om frontkjempere, en om vikingtid i Vennesla, og episode 4 handler om egder i amerikansk militær- og krigstjeneste under 2.verdenskrig med forfatter og historiker Knut Flovik Thoresen som gjest.

Ellers kommer det mange spennende episoder fremover på søndager om blant annet tatere i mellomkrigstiden på Agder og heksebrenning i vår landsdel. GÅ INN PÅ SPOTIFY ELLER YOUTUBE OG SKRIV «AGDERHISTORIE», SÅ FINNER DERE DENNE PODCASTEN, ELLER FØLG LENKENE:

Når det gjelder det digitale arbeidsværelset, er følgende å melde:

Vi har fått kjøpt inn to PC`er (en stasjonær og en laptop) av svært god kvalitet med Microsoft-pakker og alt som trengs, i tillegg til god skanner, mikrofoner og opptaksutstyr. Skriver og kopimaskiner m.m. er også tilgjengelig på ARKIVET. Vi har fått et eget arbeidsværelse for dette.

Dette er fordi vi har involvert oss i prosjektet Norsk Digitalt Fangearkiv. https://www.fanger.no/

Vi fikk tildelt kroner 40 000 av Gjensidigestiftelsen til kjøp av digitalt utstyr. Opplæring av bruk av utstyret vil gis til de som vil bruke dette.

Dette er et arbeidsværelse som er lagd spesielt med tanke på frivillig arbeid rundt utvikling av fangearkivet. Hvis dere ønsker å delta i dette, så er dere mer enn hjertelig velkomne. Ta kontakt!

Ellers kan dette arbeidsværelset også brukes til andre formål. Podcastutstyret/opptaksutstyret muliggjør muntlige intervjuer som kan være verdifullt for ettertiden. Her er mange muligheter.

Dette er et tilbud til alle dere i våre lokallag.

Smitte- og koronasituasjonen vanskeliggjør selvsagt dette rent praktisk akkurat i disse tider, men vi satser på at det vil bli mer i bruk fremover.

Ta kontakt hvis dere ønsker å benytte dere av dette arbeidsværelset når dere skal arbeide med årsskrifter, årbøker, lokallitteratur, muntlige intervjuer, eller om dere faktisk vil delta i arbeidet rundt innsamling av info til fangeprosjektet!

Ellers ønsker vi i Agder Historielag dere alle en fin vår fremover!

Martin Ledang

Organisasjonssekretær i Agder Historielag og redaktør for magasinet Egde

Besøksadresse: Vesterveien 6, 46146 Kristiansand S

Postadresse: Postboks 136, 4662 Kristiansand S