MANDAL HISTORIELAG: MEDLEMSMØTE, RISØBANK 18.11.2025.
Siden Jan Engervik var syk og ikke kunne holde visekveld, steppet Ulf Aanonsen inn og holdt
foredrag om utviklingen av Slippen på Malmø, Mandals Slip & Mek. Verksted A/S. De rundt
25 fremmøtte fikk høre Aanonsen ta utgangspunkt i familiehistorien, og hvordan en av de
store arbeidsplassene i byen vokste frem der hvor tidligere tiders skuter hadde losset ballast
etter sine utenlandsturer. Det hele begynte da Carl Weyergang på 1890-tallet kjøpte en stor
tomt på Malmø, der han anla verksted og skipsbyggeri. I 1918 kom det så nyetablering på
tomten, da aksjeselskapet Mandals Slip, Motor & Mek. Verksted A/S ble etablert. Det endte
imidlertid med konkurs, og i 1923 kjøpte Aanon Aanonsen det nedlagte verkstedet. Han
hadde tatt utdanning ved Skiensfjordens Tekniske skole i Porsgrunn, innen både elektro og
maskin. I de første årene var hovedbeskjeftigelsen reparasjon og slippsetting av kystfartøy.
Aanon konstruerte den første Bjørnen-motoren, som ble plassert på vinsjer. Da sønnen Tov
begynte på teknisk skole i Oslo, forbedret han konstruksjonen. Under krigen fikk Slippen inn
til reparasjon motorkutteren «Lindebø», som hadde vært med og reddet mange tyskere da
«Rio de Janeiro» ble torpedert og senket utenfor Lillesand 8.april 1940. Dette
reparasjonsarbeidet ble dyktig trenert under krigen, slik at man hele tiden «var opptatt» og
ikke kunne påta seg oppdrag for tyskerne. Etter at Tov hadde avsluttet sin utdannelse i 1944,
kom han for alvor med i ledelsen av driften, mens eldstesønnen Kristoffer hadde sin karriere
til sjøs. I etterkrigstiden var han aktiv med å skaffe oppdrag til verftet, som to krigsfartøy
innkjøpt fra England og Tov tegnet forslag til rederiet om hvordan skipene kunne bygges om.
I årenes løp fikk man ny slipp, og kunne operere med flere typer skrog og ulike skipstyper.
Fra 1970 fikk man også til et samarbeid med Båtservice. Fra 1974 ble Kirkeodden tatt i bruk.
Verftet konstruerte to kranlektere, MASOV I og senere MASOV II, med stor løftekapasitet. En
tid var verftet også engasjert i å produsere kjørerampe for ro-ro-skip. Når verftet var i stand
til å følge med i utviklingen og overleve i et tøft marked, skyldtes det ikke minst gode
sveisere og en arbeidsstokk med spesialkompetanse. Et prosjekt i Tyrkia var med på å redde
økonomien, og i 1980 var verftet kvitt all gjeld, i en tid da det ene verftet etter det andre
langs kysten gikk konkurs. Andre land med langt lavere lønnsnivå hadde gjennom årenes løp
bygget opp sin kompetanse inne skipsbygging. 1.november 1982 overtok Båtservice Verft
A/S eiendommene, varelagre, bygninger og ansatte ved Mandal Slip og Mek. Verksted A/S,
og selskapet ble avviklet.
Ref. v/Gustav Reiersen.

