Kulturarrangement på Risøbank lørdag 20. april kl 1600

Det inviteres til et arrangement med allsidig innhold, denne gang på en lørdag! Det blir premiere på kortfilm nr 2 i en serie historie-filmer om Risøbank. Denne filmen handler om Parafinfabrikken på Risøbank (etabl 1862). Produsenten vil være tilstede, og vi får også anledning til å se den første filmen som tok for seg bakgrunnen for oppbyggingen av ferie-komplekset på det historiske området Spidsbo/Risøbank. (Begge filmene er støttet av Agder fylkeskommune.)

Dernest: For noen få år siden kom det for dagen tre bilder fra Lord Salvesens tid på Risøbank, såkalte krom-litografier, antagelig fra slutten av 1800-tallet. Disse er nå restaurert og vil bli presentert av antikvitetshandler Gjert Kristiansen. Bildene er levert av Arundel Society som blant annet fikk laget kvalitetsgjengivelser av italienske mestere fra tidlig-rennessansen. Hør den spennende historien om bildene som har fått «nytt liv» og skal henges opp på Risøbank igjen.

Liv Mari Schei vil synge sanger som tar utgangspunkt i kullgruvehistorikken på Svalbard (der Liv Mari Schei en tid jobbet på Kulturskolen).

Og så markerer vi at Risøbank Interkommunale Selskap er tyve år – på dagen! Selskapet ble nemlig registrert 20. april 2004.

Vel møtt!